تأثیر طولانی مدت دیابت حاملگی بر کودکان بررسی شد

22  ژانویه 2019- اثرات دراز مدت دیابت حاملگی مادران بر کودکان آنها در یک مطالعه ی جدید مورد بررسی قرار گرفت.

تا 20 درصد از زنان باردار به دیابت بارداری مبتلا می شوند که مشخصه ی آن بالا بودن سطح قند خون در دوران بارداری است. ابتلا به دیابت بارداری می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سایر عوارض را برای مادر افزایش دهد و همچنین می تواند خطر ابتلا به مشکلات سلامت را در نوزاد او افزایش دهد، مگر اینکه مداخلاتی برای کاهش قند خون انجام شود.

خوشبختانه، از طریق تبعیت از یک رژیم غذایی سالم و انجام ورزش، امکان پیشگیری از دیابت بارداری و جلوگیری از پیشرفت بیماری به دیابت نوع 2 وجود دارد.

در این مطالعه برای اولین بار محققان به بررسی تاثیرات دیابت بارداری بر کودک پس از رسیدن به سن 10 سالگی و بعد از آن پرداختند.

در این مطالعه 4160 کودک 10 تا 14 ساله که تمام یا بخشی از آزمون تحمل گلوکز خوراکی را انجام داده بودند و مادرانشان که در هفته بیست و هشتم بارداری به دیابت بارداری مبتلا بودند، شرکت داشتند

محققان دریافتند احتمال ابتلا به پیش دیابت و چاقی برای کودکان زنانی که به دیابت بارداری مبتلا بوده ولی تحت درمان نبودند، در مقایسه با کودکان مادرانی که قند خون آنها در دوران بارداری طبیعی بوده است، بیشتر است.

دکتر Metzger، محقق ارشد در این تحقیق و استاد دانشکده پزشکی Feinberg در دانشگاهNorthwestern  گفت: مطالعه ی ما نشان می دهد که مستقل از وزن مادر یا استعداد ژنتیکی او برای ابتلا به دیابت، سطح قند خون مادر در طول بارداری به طور مستقل، خطر ابتلا به چاقی و عدم تحمل گلوکز را در کودک افزایش می دهد.

دکتر Metzger افزود: واقعیت این است که این شرایط(پیش دیابت و چاقی) در کودک 11 ساله به میزان قند خون مادر در دوران حاملگی او بستگی دارد، و این یک دلیل دیگر برای تشخیص و درمان دیابت بارداری است.

محققان افزودند: در حالی که درمان دیابت بارداری می تواند عوارضی مانند سزارین و مرده زایی را کاهش دهد، آنها هنوز نمی دانند که چرا متابولیسم گلوکز مادر در دوران بارداری بر متابولیسم گلوکز کودک تاثیر می گذارد.یافته های این مطالعه در مجله Diabetes Care منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jan/long-term-impact-of-gestational-diabetes-investigated-in-analysis-of-children-93626392.html